EN
> Home > Themas > Bereikbaarheid tijdens bouw

Bereikbaarheid tijdens bouw

Het Noorderbrugtracé strekt zich uit over een lengte van zo’n vijf kilometer: van Limmel (Maastricht-Oost) tot aan de Nobellaan (Maastricht-West) en de Brusselseweg (Maastricht-Noordwest). In de jaren 2015 tot eind 2018 is de verkeersstructuur in en langs het tracé door de herinrichting van bestaande en aanleg van nieuwe wegen veranderd

Tijdens de bouwwerkzaamheden kreeg de bereikbaarheid van het stadscentrum en de wijken rondom het Noorderbrugtracé veel aandacht. Door slim plannen en bouwen, maar óók door slim reizen. Zo waren op de Noorderbrug steeds 2×2 rijstroken beschikbaar en werkten we voortdurend samen met Maastricht Bereikbaar. Toch moesten weggebruikers tot eind 2018 rekening houden met (fikse) hinder door – bijvoorbeeld – versmalde rijstroken, gewijzigde rijroutes en/of extra reistijd. Waar nodig sloten we wegen af. Meestal kortdurend, bijvoorbeeld tijdens weekenden. Maar soms ook voor langere duur. Om ervoor te zorgen dat omleidingsroutes voortdurend beschikbaar waren, knipten we de werkzaamheden op in onderdelen.

Medio 2016 begonnen de eerste echte bouwwerkzaamheden voor het Noorderbrugtracé. Allereerst ter hoogte van knooppunt Oost (bij de brandweerkazerne), maar ook op en rond de Noorderbrug. Verkeer op de Noorderbrug kon doorgaan, maar moest in de bouwvak van 2017 rekening houden met een afsluiting van twee weken voor het inschuiven van een 180 meter lang brugdek dat oude én nieuwe brug met elkaar verbond. De nieuwe hoofdrijbanen van de Noorderbrug zijn sinds maandag 21 augustus 2017 in gebruik. De ingebruikname van de op- en afritten – oftewel knoop Boschpoort – volgde eind april 2018.

Het voet- en fietspad van de Noorderbrug was langdurig afgesloten. Voetgangers en (brom)fietsers moesten van 20 maart 2017 tot in de zomer van 2018 rekening houden met een omleiding via de Wilhelminaburg. In Maastricht-West verlengde bouwer Strukton Civiel de Belvédèrelaan tot aan de Brusselseweg. De kruising Fort Willemweg/Cabergerweg schoof op in zuidelijke richting. Tot eind 2018 werkten we verder aan de reconstructie van de Cabergerweg, de bouw van de droge gracht die Hoge én Lage Fronten met elkaar verbindt, de ombouw van kruising Boschstraat/Frontensingel en voormalige rotonde Brusselseweg.

M_Bereikbaar_logo_FC

Update: 21 november 2018

Noorderbrug Maastricht is onderdeel van het programma Belvédère-Maastricht.
Aan deze website kunnen geen rechten worden ontleend.