EN
> Home > Nieuws > Verbinding voor Hoge en Lage Fronten

Verbinding voor Hoge en Lage Fronten

Door het verleggen van de aanlanding van de Noorderbrug is er ruimte vrijgekomen om de Hoge en Lage Fronten met elkaar te verbinden tot één groot Frontenpark. Dat doen we door de realisatie van een onderdoorgang onder de Cabergerweg, een zogenaamde ‘droge gracht’. Via de droge gracht kunnen wandelaars straks onder de Cabergerweg oversteken tussen Hoge en Lage Fronten, terwijl bovengronds alle verkeer gewoon doorgaat.

Wanden van beton

Maandagavond 14 mei gaat de Cabergerweg voor langere tijd dicht voor autoverkeer tussen kruising Statensingel en Lage Frontweg. Het tempo ligt meteen hoog, want de voorbereidingen voor de bouw van de droge gracht start nog diezelfde week. Allereerst met het graven van een sleuf om kabels en leidingen op te sporen, vanaf maandag 21 mei ook met het gereedmaken van het werkterrein voor de realisatie van de droge gracht. Vanaf maandag 28 mei start de feitelijke bouw van de wanden. Met behulp van een heimachine brengen we betonnen boorpalen aan in de ondergrond. Paal voor paal boren we een holle buis met schroef in de grond. Zodra de buis op diepte is wordt deze gevuld met beton en daarna omhoog getrokken. Het beton krijgt vervolgens de kans om (grotendeels) uit te harden voordat de naastgelegen paal wordt gestort. De heimachine staat in de tussentijd niet stil, want de boorpalen worden verspringend van elkaar gestort. Na verloop van tijd ontstaat op deze manier een lange, aaneengesloten betonnen wand. Naar verwachting rneetm de bouw van de wanden zo’n zes weken tijd in beslag.

Verankering

Met zogenaamde ‘ankers’ worden de palen letterlijk in de grond verankerd. Bouwer Strukton boort daarvoor stalen kabels dwars door de boorpalen. In de grond daarachter wordt de kabel vastgezet met een soort betonblok (een groutlichaam). De ankers trekken als het ware aan de palen en zorgen ervoor dat deze stevig op hun plek blijven zitten.

Grondwerk

Het eerste graafwerk volgt zo snel mogelijk. Want er moet ruimte vrij worden gemaakt voor de aanleg van de bruggen die ervoor zorgen dat verkeer straks over de droge gracht door kan gaan. Het eerste deel van het graafwerk is overigens al uitgevoerd: aan de west zijde van de Cabergerweg heeft bouwer Strukton de droge gracht al in 2016/2017 uitgegraven. De vrijgekomen grond is toen verwerkt in het talud van de nieuwe aanlanding. Het resterende deel van de droge gracht – met een lengte van 120 meter – wordt tot op dezelfde diepte uitgegraven ( 4,5 meter).

Droge gracht

Drie kunstwerken, vijf bruggen

Alle verkeer op de Cabergerweg gaat in de loop van september door via bruggen, in de wereld van de infrastructuur ook wel ‘kunstwerken*’ genoemd. Van west naar oost zijn dit:

Kunstwerk B

Het meest westelijke kunstwerk is een voetgangers- en fietsbrug die de droge gracht tussen de Kastanjelaan (het fietspad achter firma Pans) en de Cabergerweg overbrugt. In eerste instantie plaatsen we een tijdelijke brug, zodat voetgangers en (brom)fietsers tijdens de afsluiting van de Cabergerweg door kunnen gaan. Nog voordat de Cabergerweg weer opengaat voor alle verkeer, vervangen wij de tijdelijke brug door een definitieve voetgangers- en fietsbrug. In de middenpijler van de definitieve brug brengen we bankjes aan, waar wandelaars straks even op hun gemak kunnen verpozen.

Kunstwerk C

Kunstwerk C bestaat uit niet één, maar uit drie bruggen. Eén brug is bestemd voor autoverkeer richting Statensingel/stadscentrum, een tweede brug voor autoverkeer richting Maastricht-West. De derde brug van kunstwerk C krijgt een plek ter hoogte van Het Kunstfront en is bestemd voor voetgangers en (brom)fietsers. Deze brug voor sluit aan op het oostelijke fietspad, voetgangers komen terecht op een nieuw ingericht plein voor Het Kunstfront/Radium.

Kunstwerk D

De meest oostelijke brug is kunstwerk D. Het kunstwerk krijgt een plek ter hoogte van de oude kazemat en is uitsluitend bestemd voor voetgangers. Volgens huidige inzichten werkt bouwer Strukton van west naar oost. De bouw van kunstwerk D wordt als laatste afgerond.

Droge-gracht---OVERZICHT-KUNSTWERKEN

* Kunstwerk A is de onderdoorgang voor langzaam verkeer en personenauto’s tussen Belvédèrelaan en Lage Frontweg. Deze onderdoorgang is in 2017 afgebouwd en in gebruik genomen. Alle benamingen zijn werknamen en hebben geen formele status.

Ruimte voor natuur en historie

In het ontwerp van de droge gracht is ruimschoots rekening gehouden met natuur. Open ruimtes tussen de verschillende kunstwerken en spijltjesleuningen zorgen ervoor dat zonlicht gemakkelijk de bodem van de gracht bereikt. Dat is ook nodig, want deze wordt grotendeels ingezaaid met gras. Behalve op de (schaarse) plekken waar geen zonlicht komt: daar brengt bouwer Strukton gravel aan. Resten van vestingwerken worden – waar mogelijk – verwerkt in de bodem van de droge gracht.

Aan weerszijden van de droge gracht metselt Strukton een bakstenen muur die de betonnen wanden volledig bedekt. De muren zijn allereerst bedoeld om de wanden van de gracht een mooi aanzicht te geven. Tegelijkertijd zijn de muren ook bestemd voor planten en dieren in het Frontenpark. Zo komen er twee winterverblijven voor muurhagedissen in de noordelijke grachtwand. Verder wordt het metselwerk niet té strak afgewerkt: gaten en kieren in de voegen zorgen ervoor dat planten en (kleine) dieren goed gedijen in de droge gracht.

Klik op de afbeelding hieronder voor een animatie van de toekomstige verbinding tussen Hoge en Lage Fronten.

Animatie droge gracht

2019: één Frontenpark

De ruwbouw van de droge gracht zit er omstreeks het najaar op. De afwerking duurt langer, met name door het metselen van de uit 400.000 bakstenen bestaande ecomuur  die de betonnen boorpalen aan ’t zicht onttrekt. Bouwer Strukton neemt tegelijkertijd de hellingbaan ter hoogte van de oude kazemat – bij Het Radium – onder handen en brengt hier grasbetontegels aan. Dat is niet de enige toegang, want wandelaars kunnen straks ook gebruik maken van een – nog te bouwen – trap bij de oude kazemat.

Toegang voor mindervaliden?

Mindervaliden kunnen de droge gracht straks bereiken via de hellingbaan ter hoogte van de oude kazemat/Lage Fronten. Houd er echter rekening mee dat zowel de hellingbaan als de bodem van de droge gracht (gras en gravel) moeizaam begaanbaar zijn voor rolstoelen en scootmobielen. Voor mindervaliden zijn daarom bovengronds diverse paden en routes uitgezet die beter toegankelijk zijn (zie de kaart hieronder)

Straatnamen-Frontenpark---maart-2018

Van Lage naar Hoge Fronten

Ook de gemeente Maastricht gaat nog aan de slag in de droge gracht: aan de westzijde van de droge gracht – waar de Hoge Fronten beginnen – komt een stalen trap die de Lage Fronten rechtstreeks verbindt met de Hoge Fronten. We houden u op de hoogte!

Foto: Fred Berghmans, aritist’s impressions: Strukton Civiel

 

Noorderbrug Maastricht is onderdeel van het programma Belvédère-Maastricht.
Aan deze website kunnen geen rechten worden ontleend.