EN
> Home > Nieuws > Slopen boven Zuid-Willemsvaart en Bosscherweg

Slopen boven Zuid-Willemsvaart en Bosscherweg

In de voorbije twee maanden hebben we al een groot deel van de oude aanlanding van de Noorderbrug gesloopt. Maar we zijn er nog lang niet, want het moeilijkste deel van de sloop moet nog beginnen. Vanaf eind oktober start de sloop van de oude aanlanding boven de Bosscherweg, Zuid-Willemsvaart en voormalig milieupark aan de Frontensingel. Dat wordt een technische en logistieke uitdaging van formaat, waarbij de veiligheid van verkeer, omwonenden én slopers altijd voorop staat.

Voorgespannen brugdek

Tijdens de bouw van de Noorderbrug – in de jaren tachtig van de vorige eeuw – is het betonnen brugdek verstevigd met voorgespannen stalen vlechtwerk (wapening). Stalen vlechtwerk in beton zorgt voor een robuuste constructie. Door het stalen vlechtwerk aan te spannen ( zogenaamde voorspanning) wordt de constructie extra verstevigd. Dat is met name voor brugdekken midden in een stad een groot voordeel, want de voorspanning maakt het mogelijk grote afstanden tussen pijlers – letterlijk – te overbruggen terwijl het ontwerp lang en slank kan blijven. Voor de sloop van de oude aanlanding is het voorgespannen brugdek echter een extra uitdaging, want juist het voorgespannen vlechtwerk kan ervoor zorgen dat de overgebleven brugdekken verzwakken zodra de sloopkranen aan het werk gaan.

Veiligheid voorop!

Tijdens de sloop van de oude aanlanding staat de veiligheid van omwonenden, weggebruikers, slopers én belangstellenden altijd voorop. Volg daarom altijd goed de aanwijzingen op van bouwers, slopers en/of verkeersregelaars. Wilt u toch een kijkje nemen? Bewaar dan ruim afstand en houd er rekening mee dat zicht op de werkzaamheden beperkt is!

Van oost naar west

Vanwege de aanwezigheid van het voorgespannen vlechtwerk in het brugdek, moeten de slopers een vaste volgorde volgen: van oost naar west. Alleen zo kan de sloop op een veilige manier worden uitgevoerd, zonder risico dat de overgebleven brugdekken verzwakken. Vanaf begin oktober beginnen de slopers met de sloop van het brugdek boven de spoorweg, waarvoor beheerder Prorail een zogenaamde ‘buitendienststelling’ heeft verleend. Eind oktober gaat de sloop verder met het hooggelegen deel van de oude krul* bij de Boschstraat. Daarna volgt achtereenvolgens de sloop boven de Zuid-Willemsvaart, Bosscherweg en voormalig milieupark aan de Frontensingel. Naar verwachting ronden we de sloop begin 2018 af. Kijk voor een overzicht van de volgorde op de afbeelding hieronder.

*De oude krul ter hoogte van de Boschstraat staat ‘los’ van het feitelijke brugdek. Dat betekent dat we de voor de sloop van de oude krul geen rekening hoeven te houden met de overige sloopplanning. We slopen de oude krul in twee fasen, waarbij het hooggelegen deel als eerste aan de beurt is.

Slopen-boven-weg-en-water---EXTERN

Download hier een grotere versie van bovenstaande afbeelding

Sloop boven de Zuid-Willemsvaart: extra uitdaging

De sloop van het brugdek boven de Zuid-Willemsvaart is een extra uitdaging. Voor het opstellen van de sloopkranen dempen we vanaf maandag 23 oktober een deel van de vaart. Daarvoor plaatsen we eerst zogenaamde ‘big bags’ in het water, onder het te slopen brugdeel. Vervolgens verwijderen we het bodemslib en voeren dit af naar een saneringsdepot. Voor de vaste bewoner van de Lage Fronten – een bever – brengen we een buis aan, zodat een veilige beveroversteekplaats is gegarandeerd. Ook aan vissen is gedacht: omdat de big bags na plaatsing net onder het waterniveau blijven, kunnen vissen gemakkelijk een veilig heenkomen vinden.

Zodra het slib is afgevoerd en de beverbuis is aangebracht, pompen we het water tussen de big bags weg. Daarna brengen we laag na laag zand aan, dat tussentijds steeds wordt aangetrild. Zo ontstaat een veilige en stevige ondergrond voor de sloopkranen van firma Vlasman. Naar verwachting start maandag 6 november de sloop van het laaggelegen deel van de oude krul bij de Boschstraat, het brugdek boven de Zuid-Willemsvaart is een week later aan de beurt.

Uitzondering: afrit Bosscherweg/Frontensingel

De oude afrit richting Bosscherweg/Frontensingel slopen we niet. De afrit blijft achter in het nieuwe Frontenpark als een blijvende herinnering aan de oude aanlanding, een zogenaamde ‘folly’. In de toekomst krijgt de folly een praktische invulling in het Frontenpark.

Generaal onder het stoplicht?

Volgens overlevering bevinden de resten van luitenant-generaal Dibbets zich in de omgeving van de oude krul aan de Boschstraat. Sommige bronnen beweren dat de luitenant-generaal onder het oude stoplicht van het fietspad is begraven, anderen dat de resten van de generaal in de Zuid-Willemsvaart terecht zijn gekomen. In opdracht van bouwer Strukton houden de archeologen van Arcadis tijdens de sloop voortdurend een oogje in het zeil. Wilt u meer weten over luitenant-generaal Dibbets en zijn rol in de Maastrichtse geschiedenis? Bekijk dan de korte film van filmmaker Paul Hanssen: ‘de generaal onder het stoplicht’.

Stoplicht oud fietspad

Bevindt zich hier het graf van luitenant-generaal Dibbets? We houden het in de gaten!

Hinder

Voor automobilisten
Van maandag 23 oktober, 06.00 uur, t/m vrijdag 12 januari, 17.00 uur is de Bosscherweg in beide rijrichtingen afgesloten voor autoverkeer tussen de voormalige afrit naar de Frontensingel en Gebr. Van Limburgstraat. De rijbaan van de Frontensingel richting Cabergerweg/Statensingel/Noorderbrug gaat dicht. Verkeer richting Cabergerweg/Statensingel/Noorderbrug kan doorgaan, maar schuift op naar de andere kant van de Frontensingel, tussen oude aanlanding en voormalige Sphinxfabrieken. Vrachtverkeer met bestemming Boschpoort wordt met gele borden omgeleid via de Brugstraat (België) en vice versa. Bewoners van Boschpoort kunnen via de Fort Willemweg steeds doorgaan van en naar bedrijventerrein Bosscherveld.

Voor voetgangers en (brom)fietsers
Tijdens de sloop boven weg en water leiden we voetgangers en (brom)fietsers tussen Bosscherweg en Boschstraat op veilige afstand van het werkterrein om. De ene keer gaat de omleidingsroute via de Commandeurslaan, de andere keer via het voormalige milieupark onder de oude aanlanding. Voetgangers en (brom)fietsers kunnen vervolgens verder gaan via de Boschstraat. Het fietspad van de Frontensingel is afgesloten van maandag 23 oktober tot in 2018.

LET OP: de veiligheid van voetgangers en (brom)fietsers is van het grootste belang. Alleen met uw medewerking kunnen wij de omleidingsroute voor langzaam verkeer open houden. Loop, fiets of snor daarom in één keer door en blijf niet stilstaan om naar de sloopwerkzaamheden te kijken. Wilt u toch een kijkje nemen? Bewaar dan altijd een veilige afstand en breng uzelf en anderen niet in gevaar!

Voor omwonenden
Omwonenden moeten tijdens de sloop voortdurend rekening houden met hinder. Bijvoorbeeld door doffe klappen van de brokken beton die naar beneden vallen. Of door stof dat vrijkomt tijdens de sloop. Waar mogelijk proberen we hinder tot een minimum te beperken, bijvoorbeeld door het aanbrengen van een extra zandbed aan onder het te slopen brugdeel of de inzet van een sproei-installatie.

Vragen en antwoorden

Wilt u meer weten over de sloop van de oude aanlanding? We hebben de vragen en antwoorden voor u op een rijtje gezet.

Slim(mer) op weg

Er is al veel werk verzet voor het project Noorderbrugtracé, maar we zijn er nog niet. Tegelijkertijd vinden ook op andere plekken in en om de stad werkzaamheden plaats voor een betere infrastructuur. Gaat u de weg op? Kijk vóór vertrek op de Slimme Kaart van Maastricht Bereikbaar. Zo bent u op de hoogte van afsluitingen en omleidingen, extra reistijd en verkeersdrukte. Of maak gebruik van één van de alternatieven voor reizen met de auto.

Let op: planningen zijn naar huidige inzichten en afhankelijk van diverse omstandigheden. Houd rekening met wijzigingen.

Geplaatst: 4 oktober 2017

Fotografie: Aron Nijs en Fred Berghmans

Bekijk hier een fotoboek van de sloop van de oude aanlanding

Noorderbrug Maastricht is onderdeel van het programma Belvédère-Maastricht.
Aan deze website kunnen geen rechten worden ontleend.