EN
> Home > Nieuws > Renovatie brugdek Noorderbrug

Renovatie brugdek Noorderbrug

De Noorderbrug is alweer sinds 1984 in gebruik en in al die jaren heeft er geen grootschalig onderhoud plaatsgevonden. Een grondige renovatie van het brugdek is dan ook een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden voor het nieuwe Noorderbrugtracé. Zaterdag 18 maart is de renovatieklus begonnen, in het najaar van 2017 ronden we de werkzaamheden af. We werken niet alleen op, maar óók onder het brugdek. Omdat de ruimte binnen de grenzen van het brugdek erg beperkt is, gaan we in fasen aan de slag. Autoverkeer kan meestal doorrijden, maar moet rekening houden met minder en smallere rijstroken én aangepaste maximumsnelheden.
Schuiven met autoverkeer

De eerste fase van de renovatie van het brugdek is zaterdag 18 maart van start gegaan, aan de zuidzijde van de Noorderbrug. Autoverkeer schoof op naar de noordzijde en kon doorgaan via 2×2 (versmalde) rijstroken. Tijdens de uitvoering zorgden we ervoor dat de werkzaamheden voortdurend aansluiten op de bouw van knooppunt Oost. Zaterdagochtend 13 mei is de eerste fase van de renovatie van het brugdek afgerond en verkeer opgeschoven naar de zuidzijde. Tot zaterdag 17 juni renoveerden we het noordelijke deel van het brugdek en ging verkeer door via de zuidzijde. Van zaterdag 17 juni tot medio juli namen we de middenberm onder handen. Verkeer richting stadscentrum en/of Maastricht-West schoof op naar de noordzijde van het brugdek, verkeer richting knooppunt Oost en verder bleef gewoon doorgaan via de zuidzijde.

In september start de laatste fase van de renovatiewerkzaamheden en nemen we het zuidelijke deel van het brugdek nog één keer onder handen. Als het renovatiewerk is afgerond en het nieuwe brugdeel is ingeschoven, kunnen automobilisten via 2×2 rijstroken over de nieuwe hoofdrijbanen doorrijden. De realisatie van de nieuwe op- en afritten neemt méér tijd in beslag: pas in de zomer van 2018 leveren we de nieuwe knoop Boschpoort op. Dat geldt ook voor het voet- en fietspad: voor een (veilige) fietsroute ontbreekt de ruimte tijdens de renovatiewerkzaamheden. Fietsers en voetgangers worden van zaterdag 18 maart tot in de zomer van 2018 omgeleid via de Wilhelminabrug.

Van inspectie naar opbouw

De renovatie van het brugdek verloopt in elke fase hetzelfde: eerst verwijderen we het asfalt, waarna een grondige betoninspectie volgt. Waar nodig wordt het beton gerepareerd en een nieuw wegdek opgebouwd. Op de rijbanen van het nieuwe Noorderbrugtracé brengen we geluidsarm asfalt aan. En aan weerszijden van de rijbanen voor doorgaand verkeer op de Noorderbrug plaatsen we geluidsschermen. Geluidshinder wordt zo al aan de bron aangepakt. Bekijk hier een aflevering van ‘Via Maastricht‘ waarin hoofdwerkvoorbereider Joris Beerepoot vertelt wat er allemaal komt kijken bij de renovatiewerkzaamheden.

35712084490_ace53f1cc3_o

Geluidsschermen langs de hoofdrijbanen. Foto: Fred Berghmans

Afronding rond de bouwvak: Noorderbrug twee weken dicht

Tijdens de bouwvak – vanaf de nacht van zondag 6 op maandag 7 augustus tot maandagochtend 21 augustus – sluiten we vervolgens de Noorderbrug twee weken lang af voor alle autoverkeer. Tijdens de afsluiting slopen we een deel van de bestaande brug en schuiven we een heel nieuw brugdeel in dat de Noorderbrug verbindt met de nieuwe aanlanding. Na afloop van de twee weken durende afsluiting rijdt autoverkeer op de Noorderbrug via de nieuwe aanlanding door naar de Belvédèrelaan en Maastricht-West. Fietsers en voetgangers moeten dan nog een poos wachten, want de nieuwe op- en afritten voor het fietspad kunnen pas worden afgebouwd tijdens de aanleg van knoop Boschpoort.

Renovatie brugdek in Via Maastricht

In februari vertelde hoofdwerkvoorbereider Joris Beerepoot meer over de renovatie van het brugdek van de Noorderbrug. Kijk de aflevering hieronder terug.

Update: 1 juni 2017

Foto boven: Fred Berghmans

Noorderbrug Maastricht is onderdeel van het programma Belvédère-Maastricht.
Aan deze website kunnen geen rechten worden ontleend.