EN
> Home > Nieuws > Planning liggertransporten

Planning liggertransporten

Rondom de Bosscherweg schiet de bouw van de pijlers goed op! De prefabliggers voor het 650 meter lange brugdek komen sinds medio februari per boot aan in Maastricht. Vanaf de Praamkade in de Beatrixhaven worden de liggers met speciale transporten over de weg en Noorderbrug naar hun definitieve locatie vervoerd.

Buiten spitstijden

Om verkeer zo min mogelijk te hinderen vinden transporten buiten spitstijden plaats. Per uur rijden drie zogenaamde ‘uitschuiftrailers’ op en neer tussen de Praamkade en het werkterrein bij de Bosscherweg. De meeste transporten vinden overdag plaats, telkens buiten spitsuren. Dat geldt niet voor de grootste en zwaarste prefabliggers: die vervoeren we ’s avonds en ’s nachts over de Noorderbrug.

Hoofdtracé gereed

In de nacht van woensdag 26 op donderdag 27 april komen de laatste liggertransporten voor de hoofdrijbaan aan. De transporten liggen dan een hele poos stil, tot medio juni. Dan volgen de liggers voor de toekomstige op- en afritten van de nieuwe aanlanding. Dan gaat om relatief kleine liggers die stuk voor stuk overdag worden vervoerd en ingehesen. We houden u op de hoogte!

Rijroute liggertransporten

Vanaf de Praamkade rijden de trailers via de Ankerkade, Galjoenweg en Willem Alexanderweg naar de Noorderbrug. Via de afrit van de Noorderbrug richting Centrum Noord/Boschpoort gaan de trailers verder naar het werkterrein. Daar worden de liggers met een telekraan op hun definitieve plek gehesen. De trailers rijden vervolgens via de Noorderbrug terug naar de Beatrixhaven om een volgende vracht op te halen.Rijroute

Tijdens de transporten moet verkeer rekening houden met kortdurend oponthoud. Afhankelijk van grootte en gewicht van een ligger bedraagt de maximumsnelheid van een trailer tussen de 10 en 50 kilometer per uur. Om ervoor te zorgen dat het brugdek niet te zwaar wordt belast, moet verkeer achter de trailers blijven rijden. Tijdens het transport van de zwaarste liggers wordt vrachtverkeer nog vóór de Noorderbrug kortdurend tegengehouden. Ter hoogte van de afrit naar de Bosscherweg leiden we verkeer richting Centrum Noord en/of Boschpoort om op tijdstippen dat een transport via de krul naar het werkterrein rijdt. Zo zorgen we ervoor dat de lange liggers geen gevaar opleveren voor andere weggebruikers.

Planning

Liggertransporten vinden niet dagelijks plaats, maar zijn afhankelijk van de voortgang van de werkzaamheden. De eerste transporten voor de hoofdrijbaan gingen medio februari van start en gaan door tot in de nacht van woensdag 26 op donderdag 27 april. Medio juni volgen de liggers voor de nieuwe op- en afritten, telkens overdag. Eind 2017 komen opnieuw liggertransporten aan. Dat zijn de liggers die bestemd zijn voor de toekomstige op- en afritten van knoop Boschpoort én de nieuwe aanlanding voor het fietspad.

Dag en/of nachtwerk

De meeste transporten vinden overdag en in de vroege avonduren plaats. Maar niet allemaal: de grootste en zwaarste liggers vervoeren we in de late avonduren en tijdens de nacht. Dat geldt óók voor liggers die rechtstreeks vanaf de Noorderbrug op hun plek worden gehesen.

Afstemming met gemeente Maastricht

Wegbeheerder gemeente Maastricht houdt voortdurend de vinger aan de pols om ervoor te zorgen dat verkeershinder tot een minimum beperkt blijft. Als dat nodig is worden transporttijden aangepast om oponthoud voor weggebruikers verder terug te dringen.

Slim(mer) op weg

Gaat u de weg op? Kijk vóór vertrek op de Slimme Kaart van Maastricht Bereikbaar. Zo bent u op de hoogte van afsluitingen en omleidingen, extra reistijd en verkeersdrukte.

Liggertransporten in Via Maastricht

Bekijk hieronder de aflevering van Via Maastricht van 19 februari 2017 waarin hoofdwerkvoorbereider Joris Beerepoot meer vertelt over de liggertransporten

Update: 25 april 2017

Noorderbrug Maastricht is onderdeel van het programma Belvédère-Maastricht.
Aan deze website kunnen geen rechten worden ontleend.