EN
> Home > Nieuws > Inschuifoperatie Noorderbrug

Inschuifoperatie Noorderbrug

Technisch hoogstandje in hartje Maastricht

Tijdens de bouwvak sluiten we de nieuwe aanlanding van de Noorderbrug aan op de bestaande brug. In twee weken tijd slopen we een deel van de bestaande brug, schuiven we een nieuw brugdeel in op de vrijgekomen plek en sluiten dit aan op de bestaande brug. De inschuifoperatie is niet alleen een forse hinderklus voor verkeer en omwonenden, maar ook een technisch hoogstandje in hartje Maastricht!

Voorbereidingen in volle gang

180 meter lang, 18 meter breed en 10.000 ton zwaar. Dat zijn zomaar wat cijfers met betrekking tot het brugdeel dat we tijdens de bouwvak over een afstand van 21,5 meter inschuiven. Het nieuwe brugdeel is volledig afgebouwd en bestaat uit vier pijlers en vijf brugdekken. De bouw is eind 2016 begonnen met de aanleg van een dubbele rij funderingspalen voor de bouw- en definitieve locatie. De betonnen poeren – de voeten van de vier pijlers – bestaan uit een onder- en bovenbouw. De onderbouw doet tijdens de inschuifoperatie dienst als schuifbaan. Stalen balken zorgen straks voor een goede geleiding van het nieuwe brugdeel.

34174355125_5ce499f6e6_o

Van sloop naar inschuiven

Na afsluiting van de Noorderbrug – in de nacht van zondag 6 op maandag 7 augustus – moeten we allereerst plaats vrij maken voor het nieuwe brugdeel. Dat doen we door een 200 meter lang deel van de huidige aanlanding te slopen. Om de werkzaamheden tijdig af te ronden werken de slopers dag en nacht door.

Strukton Infratechnieken: specialisten aan het werk

Voor de inschuifoperatie zijn de specialisten van Strukton Infratechnieken aan zet. Met een jarenlange expertise op het gebied van persen, schuiven én vijzelen staan ze klaar voor de complexe klus die hun in Maastricht wacht. Voor het inschuiven van het nieuwe brugdeel hebben ze vooraf een uitgebreide analyse gemaakt. Zo hebben ze een compleet hydraulisch computer gestuurd vijzelsysteem uitgewerkt waarmee het brugdeel straks stapsgewijs naar de definitieve locatie wordt geschoven.

Tillen en duwen

Nog voordat de inschuifoperatie van start gaat, bouwt team Infratechnieken de zes duwvijzels van de vijzelconstructie op. Vier vijzels krijgen een plek bij de poeren – de betonnen voeten – van de pijlers. Twee vijzels worden geplaatst bij de uiteinden van het nieuwe brugdeel, op acht meter hoogte. De inschuifoperatie begint niet met duwen, maar met tillen: de vijzels tillen het volledige brugdeel zo’n 4 centimeter omhoog om teflon matten op de schuifbanen aan te brengen. De matten zorgen ervoor dat het inschuifdeel makkelijker over de schuifbanen glijdt. Pas daarna start de feitelijke inschuifoperatie.

Schuifbaan

Stap voor stap

Het inschuiven van het nieuwe brugdeel gebeurt in stappen. Per uur schuift het brugdeel ruim één meter op naar de definitieve locatie. Een ‘schuifcommandant’ staat  tijdens de operatie aan de lat voor de centrale aansturing. In de eerste 15 tot 30 minuten duwen de vijzels het brugdeel vooruit, het daaropvolgende halve uur is nodig om de zes vijzels te verzetten. Tussentijds wordt de voortgang voortdurend in de gaten gehouden om er zeker van te zijn dat elk onderdeel van het nieuwe brugdeel in hetzelfde tempo opschuift. Het kost dan ook bijna een hele dag voordat het brugdeel naar de definitieve locatie is opgeschoven. Het werk zit er dan nog niet op voor team Infratechnieken. Eerst tillen ze het nieuwe brugdeel weer op om de teflonmatten te verwijderen. Vervolgens wordt het brugdeel met stalen pinnen en mortel (betonspecie) stevig verankerd. Dan is het wachten, want pas als de mortel voldoende is uitgehard, kan de vijzelconstructie worden verwijderd en zit de klus voor de specialisten van Strukton Infratechnieken erop.

Bekijk hier onze Via Maastricht aflevering waarin werkvoorbereider Paul Janssen vertelt over het inschuiven van het nieuwe brugdeel.

Beleef het mee!

De inschuifoperatie wordt een technisch hoogstandje dat u van thuis uit kunt volgen via real-time webcambeelden. Of kom een kijkje nemen bovenop de Noorderbrug: van dinsdag 8 tot en met maandag 14 augustus openen we dagelijks – van 09.00 tot 16.00 uur – een speciaal uitkijkpunt. Wilt u een bezoekje brengen aan het uitkijkpunt? Houd er dan rekening mee dat het uitkijkpunt alleen per trap bereikbaar is. Vervolgens wandelt u zo’n 500 meter over de ‘nieuwe’ brug om het uitkijkpunt te bereiken. U moet dus goed ter been zijn. Toiletvoorzieningen zijn niet aanwezig.

Uitkijkpunt-homepage

Afbouw

Na inschuiven gaan de bouwers van Strukton Civiel meteen door met de afwerking. Zowel de boven- als onderzijde van het nieuwe brugdeel wordt aangesloten op de bestaande brug en nieuwe aanlanding. Bovenop het dek gaan de wegenbouwers aan de slag met – onder andere  –  asfalt, markeringen en bebording. De bouwers werken 24 uur per dag door zodat de nieuwe hoofdrijbanen* van de Noorderbrug op maandag 21 augustus in gebruik kunnen worden genomen.

* Let op: De op- en afritten van en naar Boschpoort en stadscentrum zijn vanaf maandagochtend 7 augustus definitief afgesloten voor verkeer. In de zomer van 2018 nemen we de nieuwe op- en afritten van knoop Boschpoort én het nieuwe fietspad in gebruik.

Uitgestelde bouwvak

Na ingebruikname van de nieuwe hoofdrijbanen zijn we er nog (lang) niet. Maar voordat de werkzaamheden verder gaan neemt het merendeel van de bouwers (bouw)vakantie. Medio september pakken we de werkzaamheden uitgerust en wel weer op en werken we verder aan het nieuwe Noorderbrugtracé!

Fotos: Fred Berghmans

Bekijk meer foto’s van het inschuifdeel

 

 

Noorderbrug Maastricht is onderdeel van het programma Belvédère-Maastricht.
Aan deze website kunnen geen rechten worden ontleend.