EN
> Home > Gebieden > Belvédèrelaan – verbinding België

Belvédèrelaan – verbinding België

Het project Noorderbrugtracé zorgt voor een betere doorstroming van het Maaskruisende verkeer aan de noordkant van de stad,  inclusief een snellere verbinding met België (Lanaken/Smeermaas). Daarom realiseren we binnen het bedrijventerrein een rechtstreekse verbinding tussen de nieuwe aanlanding en Brusselseweg: de Belvédèrelaan.

Update: 28 juni 2017

De realisatie van het project Noorderbrugtracé is na de zomervakantie van 2016 volop van start gegaan. En ’t is druk binnen het bedrijventerrein Bosscherveld. Zo verlengen we de Belvédèrelaan in noordelijke en zuidelijke richting. Tegelijkertijd is het grondwerk voor het talud – de aardebaan – van de nieuwe aanlanding inmiddels afgerond. De Lage Frontweg is sinds september 2016 langdurig afgesloten, om ruimte vrij te maken voor de realisatie van het nieuwe talud, de bouw van een nieuwe onderdoorgang voor langzaam verkeer en personenauto’s én de herinrichting van de rijbanen.

Verlengen Belvédèrelaan

Een groot deel van de Belvédèrelaan is al geruime tijd gereed en in gebruik. Sinds september 2016 trekken we de Belvédèrelaan in noordelijke richting door tot aan de Brusselseweg, daar sluit de Belvédèrelaan aan op een nieuwe rotonde. In zuidelijke richting sluiten we de Belvédèrelaan aan op het talud – de aardebaan – van de nieuwe aanlanding van de Noorderbrug.

Grondwerk voor nieuwe aanlanding

Noordelijk van de Lage Fronten is het grondwerk voor de nieuwe aanlanding afgerond. Het gesloten deel – het talud oftewel aardebaan – van de aanlanding is zo’n negen meter hoog, twintig meter breed en ruim 530 meter lang. Een groot deel van het talud bestaat uit gewapende grond. Gewapende grond wordt vaak toegepast bij de opbouw van grondwallen en steunpunten voor viaducten. Niet alleen omdat gewapende grond goedkoper is dan traditionele bouwmethoden zoals het aanbrengen van stalen damwandplanken, maar ook omdat de omgeving minder hinder ondervindt..

Afsluiting Lage Frontweg

Sinds september 2016 is de Lage Frontweg afgesloten voor doorgaand verkeer. Via de Cabergerweg en Fort Willemweg leiden we automobilisten, voetgangers en (brom)fietsers om. De nieuwe Lage Frontweg is vooral bestemd voor personenauto’s, (brom)fietsers en voetgangers tussen Cabergerweg en Fort Willemweg.

Viaduct onder nieuwe aanlanding

Ter hoogte van de Gashouder is de bouw van een nieuw viaduct bijna gereed. Het viaduct wordt een ruime onderdoorgang voor personenauto’s, voetgangers en (brom)fietsers tussen de nieuwe Lage Frontweg en Fort Willemweg. Via de onderdoorgang kan bestemmingsverkeer straks makkelijk en veilig ónder de nieuwe aanlanding door oversteken.

Werktijden

Bouwer Strukton werkt van maandag tot vrijdag, dagelijks van 07.00 tot 19.00 uur. Als de planning in het gedrang komt is uitloop tot in de avonduren en/of weekenden mogelijk.

Hinder

Bereikbaarheid
Bedrijven en winkels blijven voortdurend bereikbaar, al dan niet via omleidingsroutes. Waar nodig plaatsen we borden langs de weg om bezoekers, klanten en leveranciers snel op weg te helpen.

Leefbaarheid
We proberen hinder tot een minimum te beperken, maar overlast is onvermijdelijk. Bijvoorbeeld door geluidshinder bij de inzet van machines en materieel. Maar ook door de extra grondtransporten, in combinatie met de verplichte ‘achteruitrijpiep’.

Slim(mer) op weg

Er staat veel te gebeuren voor het project Noorderbrugtracé. Tegelijkertijd vinden ook op andere plekken in en om de stad werkzaamheden plaats voor een betere infrastructuur. Gaat u de weg op? Kijk vóór vertrek op de Slimme Kaart van Maastricht Bereikbaar. Zo bent u op de hoogte van afsluitingen en omleidingen, extra reistijd en verkeersdrukte. Of maak gebruik van één van de alternatieven voor reizen met de auto.

Naar de Slimme Kaart

Naar Maastricht Bereikbaar

Planning op kaart

Van zomer 2016 tot zomer 2017

Sinds september 2016 verlengen we de Belvédèrelaan in noordelijke richting, tot aan de Brusselseweg. Via een nieuwe rotonde op de Brusselseweg (deel A), kan verkeer vervolgens doorrijden richting België. En ook in het zuiden verlengen we de Belvédèrelaan, tot aan de aansluiting met de nieuwe aanlanding van de Noorderbrug (deel C). In de loop van 2017 is de Belvédèrelaan gereed en kan verkeer snel doorgaan van en naar Lanaken en/of Smeermaas. Verkeer ondervindt meestal weinig hinder.

Belvédèrelaan-Noord

Rotonde voor de Brusselseweg

Let op: planningen zijn naar huidige inzichten en kunnen wijzigen. Via onze website, facebook, twitter en digitale nieuwsbrief houden we u voortdurend op de hoogte!

Belvederelaan - verbinding België A

Belvederelaan verbinding Belgie B DEF

  • Belvederelaan - verbinding België C

 

 

 

 

Noorderbrug Maastricht is onderdeel van het programma Belvédère-Maastricht.
Aan deze website kunnen geen rechten worden ontleend.