EN
> Home > Nieuws > Eerste Noorderbrugliggers gereed!

Eerste Noorderbrugliggers gereed!

Zo’n 432 prefab liggers zijn er nodig voor het 650 meter lange brugdek van de nieuwe aanlanding. In de Oosterhoutse fabriek van Lodewikus voorgespannen beton (onderdeel van BTE) zijn de eerste Noorderbrugliggers eind augustus gestort. Tot in de zomer van 2017 is maar liefst 80% van de fabriekscapaciteit nodig voor de productie van ‘onze’ liggers.

Tot in de puntjes…

De productie van de nieuwe liggers is maatwerk en tot in de puntjes voorbereid door team Ontwerp, samen met teams van Romein Beton uit Dodewaard en Ingenieursbureau Lincon uit Papendrecht. Het merendeel van de liggers bestaat uit zogenaamde ‘railliggers’, omgekeerde T-vormige balken die na inhijsen op locatie worden afgebouwd. Een kleiner deel van de prefab liggers bestaat uit kokerliggers, Dat zijn kant-en-klare liggers, waarvoor geen extra betonwerk meer nodig is. De liggers verschillen elk in breedte én lengte, zodat ze straks als puzzelstukjes op de juiste plek tussen twee pijlers passen.

Maximale (over)spanning

Begin 2017 hijsen we de eerste Noorderbrugliggers in, afhankelijk van de oplevering van de eerste pijlers. Gemiddeld zijn er meer dan 25 liggers nodig om de ruimte tussen twee pijlers te overspannen. De lengte is aan een maximum gebonden: voor een stevig en stabiel brugdek geldt dat de liggers niet té lang mogen zijn. Toch zijn onze liggers allesbehalve kleintjes: de maximale lengte bedraagt zo’n 46,5 meter.

Aanvoer via de Maas

De liggers worden vanaf begin 2017 aangevoerd via de Maas en gelost bij de Ankerkade. Daar staan speciale transporten klaar om de 432 liggers naar hun eindbestemming te vervoeren. Het aanvoeren én plaatsen van de liggers neemt meerdere weken in beslag.

Foto hierboven: railligger voor de nieuwe aanlanding

Noorderbrug Maastricht is onderdeel van het programma Belvédère-Maastricht.
Aan deze website kunnen geen rechten worden ontleend.